center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A szféra üzenete
Blog és pr, Pécsi Ferenc, www.prherald.hu, 2006. június 23.

Hiába a szélessávú internet, az online multimédia, a P2P fájlmegosztás és a többi új internetes csoda, a felmérések szerint a legnépszerűbb internetes tevékenység továbbra is az e-mailezés. A szöveges információ gazdagságával és az e-mailezés egyszerűségével nehéz versenyezni.
A blog – amit eredete és egyik elterjedt alkalmazása miatt máig sokan valami naplófélének gondolnak –, meglepően sok hasonlóságot mutat az e-maillel. Egyszerű, pillanatok alatt elsajátítható szerkesztői felület, azonnali publikálás, aszinkron kommunikáció, ingyenes szolgáltatók. A hasonlóságok mellett azonban legalább ilyen fontosak a különbségek: A blog az e-mailnél szélesebb olvasóközönséget vesz célba, és az üzenethez (bejegyzéshez) fűzött kommentárok révén pedig megjelenik a közvetlen visszacsatolás lehetősége is. Legalább ilyen fontos a blogok közti „oldalirányú” kapcsolat: a hasonló témában írt blogok több szállal (link, idézet, hozzászólás) is kötődnek egymáshoz.

Ez a műfaj – a hozzájuk tartozó aktív (hozzászólásokat író), és passzív olvasótáborukkal együtt – egy sajátos, komplex szövevényt („blogszféra”) alkot, ahol az üzenetek újfajta szűrése, értelmezése, feldolgozása valósul meg. A nálunk fejlettebb internetkultúrával rendelkező országokban a blog már jó ideje többféleképpen is jelen van az üzleti életben. Az üzleti (B2B) kommunikációban mint speciális kommunikációs eszköz vehet részt. Jó példa erre egy olyan blog, aminek szerzője vállalati szakértő / döntéshozó, olvasói pedig a vállalattal foglalkozó újságírók. Egy ilyen blog lehetőséget biztosít a vállalathoz közel álló újságírók megszokottnál kötetlenebb tájékoztatására.

A lényegre törő fogalmazás, az RSS értesítő révén az egyre zavaróbb e-mail áradat kikerülése és a gyors informális visszakérdezés lehetősége mind kedvező fogadtatásra találtak az újságírók között. Ez a fajta blogolás persze csak akkor működik, ha a vállalati szakembereknek nem csak mondanivalójuk van, de igényük is arra, hogy azt közvetlenül megosszák az újságírókkal. Hamar megbuknak azok a blogok, amiket látszólag ugyan az igazgató jegyez, valójában azonban a pr-osztály (pr-ügynökség) ír. A valódi (közvetlenül az információtulajdonos által írt) „pr-blog” a kialakult gyakorlat szerint „szabálytalan”, hiszen kikerüli a hagyományos, ellenőrzött és jól bejáratott (vezetőség >belső pr-szakember >pr-ügynökség > sajtó) útvonalat. Kérdés az, milyen együttműködés, milyen egyensúlyi helyzet alakulhat ki a közvetlen - blogon keresztüli - és a hagyományos sajtókapcsolati csatornák között?

Ennél az eszköznél is vonzó lehet a pr-szakemberek számára maga a blogszféra. Egy gyakorta idézett (2005 év elejei) felmérés szerint egyedül az Egyesült Államokban 32 millió ember olvas blogokat. (A bloggerek és azok olvasóinak száma rendkívül gyorsan növekszik.) A potenciális célközönség mérete mellett izgalmas az a mód, ahogy egyes információk ebben a szférában felerősödnek és szétterjednek. Az eddig szerzett tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a pr-üzeneteknek a szférába juttatásával, azon túli terjesztésével nagyon csínján kell bánni. Ez a közeg ugyanis rendkívül éber, gyorsan és kritikusan reagál minden olyan megnyilvánulásra, amiről úgy érzik, hogy sérti a bloggerek, s szféra függetlenségét.

Ahhoz, hogy egy blog ismertté váljon, beépüljön a szférába, bizonyos időre van szükség. Ezt is figyelembe kell vennie annak, aki kampányába ezt a csatornát is be kívánja építeni. A másik lehetőség egy már létező, megfelelő témakörrel rendelkező blogot megnyerni az adott kampánytéma „befogadására”. Ez sem könnyű feladat, hiszen az érzékeny közönség nagyon könnyen észreveszi egy új üzenet megjelenését, vagy egy téma hirtelen hangsúlyossá válását. A pr-szakembereknek nem csak új eszközt, csatornát, de új feladatokat is jelentenek a blogok. Az ezekben felmerülő, gyorsan elterjedő, majd gyakran a hagyományos média figyelmét is felkeltő ügyek jól mutatják, hogy a pr-szakembereknek ki kell dolgozni a műfaj monitorozásának, és a blogokban felbukkanó válság-gócok kezelésének módszereit.

A bloggerek által elindított, 10 millió dolláros veszteséghez vezető Kryptonite-botrány már bekerült a tankönyvekbe is. Ha ilyen mértékű blog-generálta válságok itthon egyelőre nem is várhatók, a cégekkel, márkákkal kapcsolatos vélemények komoly visszhangot válthatnak ki. A hazai pr-gyakorlatban a blog még szinte ismeretlen. Ennek ellenére kár volna lemaradásról beszélni. A magyarországi blogszféra ugyan az elmúlt évben gyors növekedésnek indult, ennek határait, a további mértékét a hazai internethasználók számának alakulása határozza majd meg. Fáziskésésünk tulajdonképpen előnynek is tekinthető.

Tanulhatunk mások sikeres és sikertelen próbálkozásaiból.

Pécsi Ferenc

A szféra üzenete, Blog és pr, www.prherald.hu, 2006. június 23.